BESPAREN? BUKKEN!

Het is een klassieke bespaartip, maar het is verstandig om ‘m af en toe weer eens op te poetsen: als je in de supermarkt goede kwaliteit voor een lage prijs wilt kopen, dan moet je bukken. Op de bovenste planken, vlak voor je neus, staan de dure A-merken. Je ziet ze meteen staan, en je bent geneigd om ze ook meteen te pakken. Op de onderste planken van het supermarktrek staan dezelfde soort producten, vaak eigen merken, kwalitatief nauwelijks van de dure A-merken te onderscheiden, maar soms voor de helft van de prijs.

Dora bukken besparen

Er is in de supermarkt een moordende concurrentie gaande. Elke supermarkt beschikt maar over een beperkt aantal schappen, en fabrikanten van voedsel en huishoudelijke artikelen verzinnen telkens nieuwe producten die ze aan de man en vrouw willen brengen. Ze moeten wel, want de consument wil steeds iets nieuws. ‘Ouderwetse kwaliteit’ is geen argument meer om iets te kopen. De koper wil gekieteld worden.

Verwennerij

Die verwennerij heeft wel een prijs. De ontwikkelingskosten van nieuwe producten is hoog, en om het nieuwe zoutje of drankje populair te maken, zijn er torenhoge reclamebudgetten nodig. Die extra kosten worden doodleuk doorberekend aan de kopers. Die moeten het spul dan wel aanschaffen, anders wordt het een flop. Je moet het ze in de winkel regelrecht onder hun snufferd duwen. Op de plank op ooghoogte dus.

Omdat alle merkfabrikanten op ooghoogte uitgestald willen worden, is het trekken en duwen geblazen, op ooghoogte. Omdat supermarktketens al lang doorhebben hoe geliefd hun schappen in het zicht zijn, krijgen alleen de hoogste bieders een kans. Fabrikanten die hun nieuwe ontbijtkoek voor jouw neus willen zetten, moeten de supermarkteigenaar daarvoor betalen. Ze betalen om letterlijk op de bovenste plank te mogen! Op wie denk je dat ze die extra kosten weer verhalen? Juist, op jou, op de consument.

eigen merk artikelen

Op de onderste plank liggen de merkloze varianten van het dure product, vaak van een eigen huismerk. Die zakken en pakken zien er minder hip uit, en er wordt nooit reclame voor gemaakt. Het is hetzelfde spul, vaak wordt het in dezelfde fabriek gemaakt waar ook de A-merken worden gefabriceerd. De kwaliteit is nauwelijks minder. Maar omdat al die extra kosten uitvallen die wel voor A-merken worden gemaakt, is de prijs per saldo (veel) lager.

Prijs-kwaliteitsverhouding

Je snapt dat de onderste plank niet de plek is waar een sjiek A-merk wil belanden. Het laagste schap maakt je product onzichtbaar. Maar de ware bespaarder hoeft het niet eens te zien, om te weten dat daar onderaan, ter hoogte van je schenen, de beste prijs-kwaliteitverhouding staat. Je hoeft er maar één ding voor te doen om dat te kunnen constateren: bukken!

Daarom loont het om de stramme knieën soepel te houden, en elke dag te beginnen met tien diepe kniebuigingen. Besparen begint met bukken, elke dag.

LEES MEER:   Zelfs medicijnen zijn goedkoper als huismerk:

http://www.dora-besparen.nl/gedachte-van-de-dag/overwegingen/goedkope-huismerk-medicijnen/

 

Dit vind je misschien ook leuk...