CONTACT MET INSTANTIES? LUISTER GOED NAAR WAT ER GEZEGD WORDT!

Wie een rugzakje, een uitkering of een andere financiële ondersteuning heeft, krijgt geheid te maken met allerlei instanties die verantwoordelijk zijn voor die steun. Vaak gaat dat goed, soms zelf uitstekend. Maar er zijn ook momenten waarop er maatregelen worden genomen die erg in jouw nadeel uitpakken, of waarop de uitkerende instantie en jij op twee verschillende sporen zitten. Dan moet je bellen, schrijven, mailen en praten, om helderheid te verschaffen, en om jouw ondersteuning vlot te laten doorgaan.

Dora loket

Vaak is er al zoveel misgegaan dat, als je eenmaal zo’n ambtenaar of uitvoerder aan de telefoon of aan de andere kant van een bureau hebt zitten, je zenuwen je door de keel gieren. Je bent nerveus, ook omdat het gaat om de vraag of je het financieel net wel haalt, of kopje-onder gaat en in een diep zwart gat valt. Hou dan je hoofd maar eens koel.

Oplossingen

Neem je één ding heel strak voor, als je zo’n moeilijk gesprek moet voeren: LUISTER GOED! De meneer of mevrouw tegenover jou heeft niet altijd het slechtste met je voor, en reikt je soms oplossingen aan, terwijl jij denkt dat je alleen maar narigheid over je heen krijgt. Als je zo gespannen bent dat je niet meer kunt toehoren, dan kun je de uitgestoken handen zomaar missen.

Vaak worden er in dergelijke moeilijke gesprekken ook afspraken gemaakt, of wordt jou gevraagd om, vaak binnen een bepaalde tijd, iets te doen of in te leveren. Dat is belangrijke informatie, die je maar beter niet kunt missen. Als je slim bent, neem je dus een opschrijfblokje en een pen mee, en schrijf je die belangrijke afspraken op. Dat heeft twee voordelen: in de eerste plaats kun je beter focussen als je jezelf de opdracht geeft om de belangrijke dingen op te schrijven. En in de tweede plaats kan de ambtenaar of uitvoerder zien dat je notities maakt. Daarmee demonstreer je jouw wil om er concreet uit te komen, én dat je ook de ambtenaar of uitvoerder aan zijn woord zal houden, als dat nodig mocht zijn. Dat woord heb je immers, want het staat op jouw opschrijfblok.

dora-burgers-helpen-burgers

Dat geldt ook voor telefonische gesprekken. Vraag nadrukkelijk naar de naam van degene waarmee je spreekt, maak aantekeningen tijdens het gesprek, en schrijf een soort verslagje van het gesprek, inclusief toezeggingen en afspraken. Schrijf de namen en de data nauwkeurig op, zodat je er bij een volgend gesprek heel nauwkeurig op terug kunt komen: uw medewerker heeft op toen gezegd dat hij of zij dat voor mij zou regelen. Wat is daar tot nu toe van terechtgekomen?

Spannend

Als het heel spannend wordt, kun je een dergelijk kort verslagje ook per mail aan de betreffende instantie sturen. Dan staat jouw verhaal zwart op wit, inclusief de afspraken, en is het aan de instantie om er eventueel iets anders tegenover te zetten, of jouw verslag te corrigeren. Als ze niets corrigeren, dan wordt jouw verslag min of meer de juiste weergave van het gesprek. Als het heel moeilijk wordt, kun je daar later naar verwijzen.

Stop alles in een mapje: jouw verslagen van gesprekken, de brieven en de e-mails. Zo bouw je een dossier op. Misschien is het allemaal niet nodig en loopt de afwikkeling soepel. Maar als het stroef gaat, heb jij een overzicht van wat er gezegd is, door wie, op welke datum. Dat lukt niet, als je niet luistert. Probeer dus rustig te blijven, ondanks de ernst van het gesprek, en concentreer je op de inhoud. Laat je niet afleiden door een ongeïnteresseerde houding van de ander. Vecht voor je recht! Huilen mag, maar het liefst achteraf, als je thuis bij een kopje thee zit uit te hijgen.

dora-invullen-belastingformulier

Blijf vragen als je iets niet snapt, ook al doet de ander net alsof je door je vragen aangeeft dat je dom bent. Je bent niet dom, maar leergierig! Maak aantekeningen, en vraag eventueel hulp van mensen van de sociale dienst, als je er echt niet meer uitkomt. Het gunstige resultaat is het enige dat telt. Blijf dus goed luisteren en focus je op dat goede resultaat. Meestal heb je dan al de helft van de kwestie gewonnen.

LEES MEER:   Dat weten veel mensen niet, maar een uitkering ontvangen is vaak hard werken:

http://www.dora-besparen.nl/gedachte-van-de-dag/een-uitkering-is-hard-werken/

Dit vind je misschien ook leuk...

2 reacties

  1. Marle schreef:

    Wat een enorm goede adviezen!!! Een buddy (of je zus of je buurman) meenemen of mee laten luisteren of om aantekenen te maken helpt ook.

  2. Els schreef:

    Echt heel goede tips om vooruit te komen om je doel te bereiken. Goed voor jezelf en je gesprekspartner, daarvoor is het ook fijn als er met de gegeven informatie zorgvuldig wordt omgegaan. Dit werkt niet alleen voor een uitkering maar bij alle gesprekken waarmee je bepaalde doelen wilt bereiken. Op deze wijze krijg je er zelf ook meer plezier in, omdat je betere resultaten bereikt. Dankjewel!