DE BESPAAREFFECTEN VAN JOUW EIGEN CREATIVITEIT EN INNOVATIE

De meesten van jullie zullen het niet weten, maar het is vandaag 21 april, de Werelddag van de Creativiteit en de Innovatie. Eén van de vele ‘dagen van…’ die deze wereld rijk is. Ooit ingesteld door de Verenigde Naties, en dus heel internationaal. Maar waarschijnlijk heel weinig mensen zullen er iets bij voelen. Al helemaal niet, omdat creativiteit en innovatie klinkt naar grote bedrijven met grote budgeten voor onderzoek en duur ingehuurde experts en managers.

Maar creativiteit en innovatie is ook iets voor gewone mensen. Voor burgers die willen of moeten besparen, zijn de wil tot creativiteit en innovatie heel belangrijk. Door slim na te denken en andere oplossingen te vinden, kun je veel geld overhouden. ‘Wie niet sterk is, moet slim zijn’, zei tante Dora altijd. Je zou ook kunnen zeggen: ‘wie weinig geld heeft, moet improviseren’. En improviseren gaat beter als je dat op een creatieve manier doet. Hoe? Hier een aantal suggesties:

  • Creativiteit   Met creativiteit kun je letterlijk geld verdienen. Steeds meer mensen verkopen via internet op via verhuurders van tafels in hun stad hun creatieve producten, van zelfgemaakte kaarsen tot poppen en speelgoed. Maar creativiteit is ook op andere manieren een fijne eigenschap. Bijvoorbeeld bij het repareren van kleding of huishoudelijke apparaten. Soms is een slim draadje of een hip lapje al genoeg om kleding een tweede leven te geven. En tante Dora zag laatst ergens een oude magnetron, die was gerepareerd met een simpel elastiekje. Slim omgaan met wat je hebt vraagt creativiteit. Hoe groter creativiteit, hoe beter de oplossingen zijn. Soms is het een kwestie van: het eens anders doen dan normaal. Niet weggooien, maar even nadenken. Dan komt de oplossing wel. Dat is creativiteit, en het kan je veel geld schelen.

  • Innovatie  Het woord ‘innovatie’ klinkt erg hip, maar het betekend gewoon: ‘vernieuwing’. Wie weinig geld heeft, weet dat bepaalde zaken niet meer vanzelf gaan. Je kunt niet meer de C&A binnenstappen, en zeggen: ‘doe mij die leuke jas maar’. Die leuke, nieuwe jas is meestal te duur. Maar er zijn in de meeste steden plekjes genoeg, waar je kleding veel goedkoper kunt kopen. Jij moet als het ware vernieuwen, door de normale kanalen om aan kleding te komen te verlaten, en nieuwe manieren te vinden. Bijvoorbeeld bij het Leger des Heils, of bij de ruilwinkel. Zo’n vernieuwing is niet per definitie erg leuk. Gewoon een nieuwe jas kopen, net als ieder ander is misschien leuker. Maar het helpt je wel om rond te komen, en zelfs geld overhouden voor andere dingen.

Creativiteit en innovatie zijn belangrijk voor elk bedrijf. Als je wil of moet besparen, doe dan alsof jouw spaarzaamheid een ‘bedrijf’ is. Vernieuw je leven op een positieve, creatieve manier, en de winst van jouw bespaarbedrijf zal zeker stijgen. Jij bent de directeur van jouw bespaarbedrijf, dus jij krijgt de bonus! Leuk, toch?

LEES VERDER:   Een huishoudboekje helpt je creativiteit te vergroten:

http://www.dora-besparen.nl/gedachte-van-de-dag/creatief-omgaan-met-je-huishoudboekje/

 

Dit vind je misschien ook leuk...