DE HEILIGE KOE WORDT MINDER HEILIG

Honderd jaar geleden reden veel mensen nog met één paardenkracht. Koetsen, paardentrams en paard en wagens waren de transportmiddelen van die tijd. Wie oude films ziet van grote steden als Londen, Berlijn of Parijs, ziet wel af en toe een automobiel (die vaak opvallend op een koets zonder paard leek), maar op de straten en pleinen krioelde het nog van de paarden. En dus van de paardenpoep op straat.

dora-paard-en-auto

De paardenappels moesten worden opgeruimd. In New York hadden ze daar honderd jaar geleden speciale opruimers voor die, gekleed in een wit (!) uniform de paardenmest van de straat moesten vegen, en in een grote afvalton op wieltjes moesten doen. Er is wel eens gezegd, dat de auto zo welkom was in de grote steden van de wereld, omdat ze in ieder geval geen mest produceerden. Wel een heleboel andere viezigheid, maar die verwaaide in de wind, dus die zag je niet.

file naar strand

Zeker na de tweede wereldoorlog is de overstap van het paard naar de heilige koe razendsnel verlopen. Een auto is ook handiger dan een paard. Je hebt er niet per se een stal voor nodig, en je hoeft een auto niet eerst aan te spannen. Je drukt op de starter en, hup!, je bent weg. Met toenemende welvaart wilde iedereen wel een auto hebben. Een auto werd een statussymbool, waar hele gezinnen krom voor lagen. Erop uit met het eigen wagentje was synoniem met vrijheid en een geslaagd leven.

Vanzelfsprekendheid

De vanzelfsprekendheid van een eigen auto is de laatste jaren snel teruggelopen. Terwijl jonge mensen vijftig jaar geleden nog alles deden om aan een (tweedehands) autootje te komen, zijn de jongeren in de 21ste eeuw niet zo happig meer. In de leeftijdsklasse tussen 18 en 30 jaar bezit slechts een derde een eigen kar. De rest huurt er wel eens een, maar gaat liever met het openbaar vervoer of op de fiets.

Vooral in grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht is het eigen autobezit opvallend laag. In die steden is parkeren een ramp, en de verstopte wegen zorgen er elke dag voor dat mensen te laat op hun werk komen. In de grote steden zijn het openbaar vervoer en het netwerk van fietspaden daarentegen uitstekend. Waarom zou je dan zo’n duur apparaat voor je huisdeur willen hebben? Lenen, huren, of samen rijden is veel goedkoper, door allerlei apps inmiddels gemakkelijk vanuit huis te regelen, en vaak ook nog gezelliger.

Dora economie file

Natuurlijk blijft het eigen autootje lokken, en willen velen niet zonder. Maar dat er zoveel andere mensen laten zien dat verregaand autoloos goed mogelijk is, toont aan dat de auto niet meer vanzelfsprekend is. Het moge duidelijk zijn dat autoloos verreweg goedkoper is dan leven mét een auto voor de deur. Misschien nog een reden om jezelf te leren om zonder te kunnen?

LEES MEER:   Wandelen is ook een goedkope vorm van transport. En gezond bovendien:

http://www.dora-besparen.nl/naar-buiten/ga-naar-buiten-en-geef-je-gezondheid-een-boost-gratis/

 

Dit vind je misschien ook leuk...