DE LATTE-FACTOR

Het is een officieel woord, dat misschien ooit nog eens in de Dikke Van Dale terechtkomt: de latte-factor. De latte-factor is het vreemde verschijnsel, dat bewuste burgers zich een slag in de rondte zoeken naar de voordeligste hypotheek en de voordeligste vakantiedeals, de goedkoopste ziektekostenverzekering en de meest kosten besparende energieleverancier, maar intussen achteloos gigantische bedragen uitgeven aan kleine dingetjes, waarvan zij menen dat ze bij het goede leven horen. En door die gedachteloze uitgaven soms flink in de problemen komen.

De Amerikaan auteur David Bach heeft het begrip ‘latte-factor’ voor het eerst gebruikt in een gelijknamig boek. Bach heeft een bedrijf dat The Latte Factor heet, en dat mensen de raad geeft om elke dag een klein bedrag opzij te zetten, om zo op pensioengerechtigde leeftijd miljonair te zijn. Dat besparen kan volgens Bach gemakkelijk, als je ophoudt met het op grote schaal achteloos uitgeven van schijnbaar kleine bedragen.

Toonbank

Het woord ‘latte-factor’ slaat op de miljoenen café-lattes die overal in de wereld in koffiezaken als Starbucks dagelijks over de toonbank gaan. Dat zijn dure bakkies, soms wel van drie, vier euro. Als je thuis zelf een goedkope bak koffie zet en drinkt voordat je op pad gaat, dan bespaar je alleen al daarop elke week tussen de vijftien en twintig euro. Als je ook thuis ontbijt en zelf de boterhammen voor de lunch smeert, en je eigen flesje met kraanwater vult, dan bespaar je nog veel meer.

Er zijn overal in de wereld mensen die de latte-factor-test doen: ze houden een week nauwkeurig bij wat ze zoal aan snacks, broodjes, coffee to go, tijdschriften, ijsjes en snelle hebbedingetjes aanschaffen. Na een week tellen ze die bedragen bij elkaar op, om telkens weer versteld te staan van de hoeveelheid geld die ze, zonder er ook maar een seconde bij na te denken, aan ‘dingetjes’ hebben uitgegeven.

‘Dingetjes’

De ‘dingetjes’ horen bij het goede leven, waar veel burgers in West-Europa recht op menen te hebben. De bekers latte, de smoothies en de kant-en-klare broodjes horen bij de smeerolie van hun leven. Omdat het echter sluipenderwijs om grote bedragen gaat, soms wel duizenden euro’s per jaar per persoon, ontstaan er problemen als er door pech ineens minder inkomen is, bijvoorbeeld door baanverlies of andere financiële tegenvallers. Als je dan doorgaat met tientallen euro’s uitgeven aan dingen die je ook aan je eigen aanrecht kan klaarmaken, dan raak je snel door je reserves heen.

Budgetinstituut Nibud ziet al jaren vooral jongere mensen in de schulden geraken, omdat ze al die hapjes en drankjes onderweg gewoon zijn gaan vinden. Als het ineens wat minder wordt, dan zijn de snacks en de broodjes het laatste dat ze uit hun uitgavenpatroon schrappen. Die extra uitgaven worden nog sluipender, omdat mensen steeds minder met contant geld betalen. Even een pasje ergens tegenaan, en het is al klaar. Tot de ‘leuke dingetjes’ je in de schulden brengen.

Valkuil

De latte-factor is een valkuil voor veel mensen. Ook voor jou? Doe de latte-factor-test. Je hebt niet meer dan een pen en een stuk papier nodig, en enige eerlijkheid. Want wegkijken is de beste garantie om in de financiële problemen te komen.

LEES MEER: Echt geld (munten en papiergeld) uit je portemonnee trekken om ermee te betalen, is een goede truc om zicht te houden op je uitgaven:

ECHT GELD HELPT BESPAREN

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *