RECLAMES ZORGVERZEKERAARS ZIJN NIET DE ENIGE VERSPILLING

TANTE DORA

Veel mensen ergeren zich deze maand groen en geel aan de stortvloed aan reclame die zorgverzekeraars over ons uitstorten. Al die bedrijven doen hun uiterste best om ons te overtuigen dat een overstap naar hun polis loont. Wie de kleine lettertjes leest, zal snel tot de conclusie komen dat de premies voor dezelfde soort ziektekostenverzekering nauwelijks verschillen, en dat de echt lage premies gepaard gaan met allerlei onverwachte addertjes onder het gras. Zonde van het geld, al die reclame. Dat geld kan beter gebruikt worden voor het verlagen van de premies, lijkt ons.

dora reclame

Maar ook andere bedrijven geven soms geld uit aan zaken waar je het nut ernstig van kunt betwijfelen. Zo versturen veel bedrijven en organisaties regelmatig tijdschriften aan huurders, kopers of cliënten. Er zijn banken die in glossy magazines vertellen wat ze allemaal voor hun klanten doen. Er zijn woningbouwverenigingen die kleurige tijdschriften vullen met wetenswaardigheden over hun werk. En de NS informeert abonnementhouders over voordelige stedentripjes en andere leuke dingen in een blad met kortingsbonnen.

Journalisten

Voor al die soms dikke tijdschriften is een redactie nodig, moeten journalisten , fotografen en grafisch ontwerpers worden ingeschakeld, de bladen moeten worden gedrukt, klaargemaakt voor verzending, en worden verstuurd of bezorgd. Het kost fortuinen, die niet worden gebruikt voor de zaken waar het echt over zou moeten gaan bij deze bedrijven, zoals goede woningen bouwen en onderhouden, de treinen storingvrij op tijd laten rijden, of spaarders een goede rente geven.

Een halve eeuw geleden hadden banken, de NS of woningbouwverenigingen geen tijdschriften voor hun klanten. Dat was niet nodig. Als je echt iets moest weten, dan stuurden ze je een brief met informatie. Maar de laatste kwart eeuw voelen veel bedrijven zich naakt zonder professionele public relations. De wereld moet en zal kennismaken met hun vaak opgepoetste imago, om zo hun corporate identity te demonstreren. Eigenlijk kloppen de heren en dames directieleden zich hiermee op de borst. Zonder een tetterende corporate identity zijn al hun bonussen immers nauwelijks te verdedigen.

Dora reclame plakker

Jongens, laat die dure tijdschriften maar thuis. Ze worden nauwelijks gelezen, kosten bakken met geld, en dragen nauwelijks bij tot een betere dienstverlening. Je corporate identity zou moeten afhangen van jullie dienstverlening, niet van de dikte van je glossy. Dank je wel!

LEES MEER:   Op een dag vraag je je gewoon af: waarom heb ik dat in hemelsnaam gekocht?

http://www.dora-besparen.nl/dora-gedachte-van-de-dag/waarom-koop-je-zoiets-uberhaupt/

Ook in het kader van ‘hou maar’: Twee voor de prijs van één?

http://www.dora-besparen.nl/dora-gedachte-van-de-dag/twee-voor-de-prijs-van-een/

 

Dit vind je misschien ook leuk...