REIZEN OUDEREN NOG MET OPENBAAR VERVOER?
TANTE DORA
Het is ongeveer tien jaar geleden dat vervoerders begonnen over te stappen op de OV-chipkaart. Vier jaar geleden werd de laatste strippenkaart verkocht, en moest iedereen die met het openbaar vervoer wilde reizen, gebruik maken van de OV-chipkaart. Volgens de propagandisten is de elektronische kaart een wonder van gemak en gebruiksvriendelijkheid. Volgens tegenstanders is de OV-chipkaart een onhandig en duur onding.
Wie regelmatig met het openbaar vervoer reist, weet in ieder geval dat het verkrijgen, het opladen en het gebruiken van de kaart minder probleemloos is, dan de vervoerders en de overheid ons willen doen geloven. Zelfs oplettende mensen vergeten soms uit te checken, of checken bij de verkeerde paaltjes uit. Als je een vergissing hebt gemaakt, is het nog steeds lastig om je geld terug te krijgen. Het reizen is op veel plekken duurder geworden door de chipkaart. Er zijn kortingen te krijgen, maar de vervoerders verbergen die achter een oerwoud van vage websites en ondeskundige callcenter-medewerkers, die je nauwelijks goed informeren.
Saldo checken
Een jong mens heeft soms al moeite om alles ‘goed’ te doen. Maar voor veel ouderen is het gedoe met opladen, poortjes, saldo checken, overstappen en kortingen op je kaart laden echt een brug te ver. Vooral mensen die de zeventig zijn gepasseerd en die, in tegenstelling tot de meeste jongeren, niet zijn opgegroeid met allerlei elektronische gadgets, kunnen er nauwelijks uit wijs. Durven zij nog op reis te gaan?
Wie tien jaar geleden met het openbaar vervoer ging, zat regelmatig met hoogbejaarden in bus of trein. Die konden op het station een kaartje kopen aan een loket of in een redelijk gebruiksvriendelijke automaat. En voor de bus was er de strippenkaart, die overal in het land toegang gaf tot bus of tram. Je zei waar je heen wilde, en de chauffeur stempelde de kaart af. Of je vouwde de kaart om en liet hem in een simpele automaat afstempelen.
Het valt het Tante Dora Onderzoek Team (TDOT) de laatste tijd op, hoe weinig hoogbejaarde mensen nog gebruik maken van het openbaar vervoer. Je ziet ze nauwelijks meer, de senioren op weg naar kinderen of kleinkinderen, of met een bos bloemen onderweg naar een verjaardag. Wie tegenwoordig in een station rondkijkt, ziet erg weinig ouderen. Veel minder dan tien jaar geleden. Het is echt opvallend, des te meer omdat het aantal ouderen in onze samenleving steeds meer toeneemt.
Jungle
Weten de senioren de weg niet meer in de jungle die OV-chipkaart heet? Zijn ze onzeker, en durven ze niet meer? Hoe kun je anders het bijna verdwijnen van ouderen in de trein verklaren? Volgend jaar is het vijf jaar geleden dat de OV-chipkaart in ons land de enige vervoerskaart werd. Misschien zouden reizigersorganisaties als Rover en ouderenorganisaties daar de komende tijd eens onderzoek naar moeten doen?
Want als ouderen niet meer met het openbaar vervoer durven, dan is dat een ernstige inbreuk op hun leven. Ook voor de vervoerders is het vervelend, want veel potentiële reizigers blijven op deze manier thuis. Onderzoeken lijken te suggereren dat de vervoerders miljoenen verdienen aan reizigers die zijn vergeten uit te checken. Ondoorzichtigheid lijkt financieel te lonen. Maar als iedereen boven de 65 jaar thuis blijft, dan loop je daarmee een groeimarkt mis. Toch maar eens een onderzoekje doen?
LEES MEER: Als je gedwongen bent om achter de geraniums te blijven zitten, heb je nog maar één manier over om ergens te komen: erover fantaseren!
http://www.dora-besparen.nl/gedachte-van-de-dag/met-je-fantasie-kom-je-nog-eens-ergens/