EEN LEKKERE GEUR IN JE NEUS DOET KOPEN

We beseffen het niet altijd zo, maar we worden sterk beïnvloed door dat wat we ruiken. Een geur kan ons ertoe aanzetten om iets te doen wat we eigenlijk niet willen. Bijvoorbeeld: om iets te kopen dat we niet nodig hebben.

dora-appeltaart

Het is een bekende truc onder mensen die hun huis willen verkopen: vlak voordat ze een potentiële koper over de vloer krijgen, bakken ze een appeltaart. De geur van vers gebakken taart zorgt voor allerlei positieve gevoelens. De mogelijke kopers denken niet: dit is een huis, maar denken: dit is een THUIS. Door het gezellige geurbehang wordt het huis aantrekkelijker.

Zo werkt het ook in warenhuizen. Vaak is de parfumerieafdeling vlak bij de ingang. Klanten komen de winkel binnen, en worden overweldigd door de aangename, luxueuze geur van dure parfum. De luxe geur brengt ze in een stemming waarin ze die luxe zelf willen hebben, koste wat het kost.

Lekkere luchtjes

Ook in supermarkten wordt de neus van de klant gekieteld met lekker luchtjes. In veel supermarkten wordt brood afgebakken in ovens in de zaak. Dat is niet echt nodig, en technisch gezien zelfs niet erg handig. Brood dat ’s morgens vroeg in een professionele bakkerij op een industrieterrein wordt gebakken, is minstens zo vers.

Maar door het afbakken vult de supermarkt zich al snel met de geur van versgebakken brood. Onderzoeken hebben aangetoond dat vrijwel alle mensen over de hele wereld de geur van vers brood, zo uit de oven, beschrijven als de lekkerste geur die ze kennen. Het broodaroma doet ze het water in de mond lopen.

Dora neus

Dat is nu net wat de eigenaar van de supermarkt wil bereiken! Dat jij kwijlend van de lekkere trek langs zijn rekken met etenswaar loopt. Geleerden hebben ontdekt, dat je met de geur van versgebakken brood in je neus beduidend meer koopt dan je van tevoren van plan was. Je kunt een geur niet zien, maar de hogere omzetten zijn wel degelijk tastbaar.

Uitzetten

Het vervelende van geur is, dat je je neus niet kunt uitzetten. Probeer het toch. Bedenk dat die geur door duurbetaalde marketingexperts opzettelijk wordt ingezet om jou meer geld uit je zak te kloppen. Maak een boodschappenlijstje en houd je eraan. Laat je niet aan je neus meevoeren naar een poezelige wereld vol heerlijke dingen, die jij zomaar kunt kopen. Schud jezelf wakker en blijf nuchter. Koop niet, al zegt je neus wat anders.

dora-vieze-lucht

LEES MEER:   Reclame belooft je een perfecte wereld, die eigenlijk helemaal niet bestaat:

http://www.dora-besparen.nl/gedachte-van-de-dag/reclame-belooft-je-een-perfecte-wereld/

 

Dit vind je misschien ook leuk...