EERST VRAGEN, VOORDAT JE NAAR DE DOKTER GAAT

Een aantal dagen geleden hadden we het over de noodzaak om altijd te vragen, vragen, vragen. Als er iets geldt waarvoor dat zeer zeker opgaat, dan zijn het wel de prijzen van medische behandelingen. Door het hoge eigen risico en door allerlei extra kosten kan een medische ingreep, zelfs een eenvoudig onderzoekje of een herhaalrecept, je flink op kosten jagen. Bovendien kun je gemakkelijk verdwalen in een oerwoud van regeltjes en voorschriften. Voordat je het weet, krijg je een veel hogere rekening dan je had gedacht.

Als je twijfelt of jouw verzekering een bepaalde medische ingreep of behandeling vergoedt, kun je dat het beste vragen aan de helpdesk van je verzekeraar. Weet je niet of je recht hebt op een vergoeding voor je bril? Vraag! Ben je bang dat een behandeling zo lang duurt, dat je twee jaar achter elkaar je volle eigen bijdrage moet betalen? Vraag! Mag je die ingreep in het ziekenhuis bij jou in de stad laten doen, of heeft de verzekeraar afspraken met een ander ziekenhuis? Vraag!

Consequenties

Tegenwoordig moet je eigenlijk bij elke medische handeling vooraf vragen naar de financiële consequenties, voordat je de behandeling ondergaat. Ga jij er gemakshalve vanuit dat het ziekenhuis in jouw buurt jou mag opereren? Misschien is dat zo. Maar als er in jouw polis staat dat de verzekeraar wil dat je het in een ander ziekenhuis laat doen, dan kun je financieel mooi de mist ingaan, soms voor duizenden euro’s.

Bel dus met de helpdesk van de verzekeraar, en laat je voorlichten. Houd een pen en papier bij de hand, en schrijf nauwkeurig op wat de medewerker jou vertelt. Dat is niet alleen een geheugensteuntje voor jezelf, maar het kan ook helpen als je door de helpdesk niet goed bent voorgelicht. Schrijf ook altijd de naam van de medewerker op. Vraag desnoods nog een keer na, als je de naam niet goed hebt verstaan. Zet ook de datum en de tijd op je notitie. Zo kun je bij een volgende gelegenheid altijd aan een vorig gesprek refereren.

Calamiteitendesk

Als een verschil van mening over betalingen en rekeningen uit de hand loopt, vraag dan naar de calamiteitendesk. Aan de calamiteitendesk zitten specialisten met meer specifieke kennis dan de doorsnee helpdeskmedewerker. Zij kunnen soms de problemen voor je oplossen. En als zelfs dat niet lukt, dan kun je een officiële (schriftelijke) klacht indienen, waarop de verzekeraar wettelijk een antwoord MOET geven. Dan is het wel handig als je alle gesprekken met de helpdesk in een soort protocollen hebt vastgehouden.

Wees echter verstandig, en laat het niet op een conflict aankomen. Vraag vooraf zoveel informatie als jij nodig hebt. Laat je niet afpoeieren door een helpdeskmedewerker die targets moet halen en jou zo kort mogelijk te woord wil staan. Let niet op het gezucht aan de andere kant van de lijn, maar vraag door totdat je alles weet! Alles! Vraag desnoods ook aan anderen vooraf om informatie, zoals je huisarts, de brillenwinkel of mensen die jouw aanstaande behandeling ook hebben ondergaan. Laat je niet onaangenaam verrassen, maar VRAAG!

LEES MEER: Je kunt veel besparen door een goede gezondheid. En voor een goede gezondheid kun je zelf iets doen:

BESPAAR DOOR EEN GOEDE GEZONDHEID

Dit vind je misschien ook leuk...