FIETSVERLICHTING ZONDER BATTERIJ? GEBRUIK DE DYNAMO!

TANTE DORA

Vorige week ergerde een briefschrijver in De Volkskrant zich aan alle geïmproviseerde fietsverlichting op batterijen. Veilig Verkeer wil graag dat iedere fietser goed verlicht over straat gaat, en terecht. Maar op de één of andere manier lukt het niet helemaal om fietsers zover te krijgen. Daarom worden bijvoorbeeld acties gepromoot, waarbij de horeca kleine ledlampjes op batterij, rood en wit, voor weinig geld te koop aanbiedt. Voor de veilige terugrit naar huis. Beter iets dan niets, lijkt het antwoord te zijn.

Dora fietsverlichting 1

De briefschrijver in de krant ergerde zich terecht aan de symptoombestrijding. Veel fietsers zijn simpelweg te beroerd of te ongeïnteresseerd om echt iets aan hun fietsverlichting te doen. Of zelfs maar moeite te doen om een in principe goed werkende verlichting ook echt AAN te zetten. Luiheid en labbekakkerigheid dus. Wel vervelend voor de nabestaanden, als zo’n onverlichte fietser onder de wielen van een vrachtwagen belandt.

 Milieu

Maar ook aan die kleine lampjes op batterijen kleven nadelen. Batterijen kosten veel geld, vervuilen het milieu, en vaak raken de kleine lampjes weg, of worden door dieven van de fiets gepikt. Om nog maar te zwijgen over de matige helderheid van de verlichting, zeker als de batterijtjes langzaamaan leeg raken. Je zult de automobilisten de kost moeten geven, die zo’n fietser met een paar lampjes van een eurootje toch over het hoofd zien, omdat het licht onvoldoende uitstraalt. Soms wordt het zicht op het toch al minieme licht ontnomen door overhangende kleding, of omdat het bungelende lampje schuin naar opzij hangt, in plaats van naar voren wijst.

Kort en goed: een pleidooi voor de herinvoering van de aloude dynamo. Na de aanschaf kost de dynamo niets meer. Jij maakt stroom door te trappen en de fiets naar voren te bewegen. Zo simpel is het. Geen giftige chemicaliën uit batterijen, altijd helder, goed zichtbaar licht, en met weinig kans dat je iets verliest of dat er iets van je fiets gestolen wordt. Daarom hier vier tips voor het herstel van de batterijloze fietsverlichting:

  •  Kijk naar de bedrading van de verlichting. Mogelijk zit er iets los, of is een draadje door het schuren tegen bijvoorbeeld een fietsband doorgesleten. Zet het draadje vast, of vervang de draad en zorg ervoor dat hij in het vervolg niet meer kan doorslijten.
  • Kijk naar de lampjes van de fietsverlichting. Vooral het lampje van het achterlicht kan kapot gaan, op het achterspatbord dat voortdurend overal tegenaan stoot. Vervangende lampjes zijn nog steeds volop te verkrijgen in de speciaalzaak, en in sommige warenhuizen.
  • Soms loopt de dynamo stroef, of is helemaal vastgeroest. Zet de fiets op zijn kop, en spuit een heel klein beetje kruipolie of siliconenspray tussen het draaiwieltje en de behuizing van de dynamo. Zo draait het wieltje weer soepel en zorgt voor weinig wrijving. Soms is een drupje olie genoeg om een haperende fietsverlichting weer aan de gang te krijgen.
  • Als het toch lastig wordt, bijvoorbeeld met het achterlicht, vervang de dynamolamp in hemelsnaam door een lamp die werkt op batterijen. Maar zorg dan wel voor een goede kwaliteit. Die achterlichten aan een sleutelring die je aan je rugzak kunt klikken, daar heb je niets aan. Koop een stevig exemplaar, dat stevig is bevestigd, geen last heeft van regenwater, en die maar één enkele set batterijen per jaar nodig heeft.

Dora fietsverlichting 2

De briefschrijver schreef terecht, dat in een wereld waarin windmolens en zonnepanelen het debat over duurzaamheid beheersen, de fietser zijn eigen stroom bij elkaar moet trappen, voor zijn broodnodige fietsverlichting. Hoor, hoor!

LEES MEER: Als je er, technisch gesproken, zelf niet meer uit komt, dan is er vast wel iemand die je wil en kan helpen:

http://www.dora-besparen.nl/tip-van-de-dag/dora-tip-van-de-dag/repair-cafes/

Zelf leren repareren is nog steeds het beste:

http://www.dora-besparen.nl/tip-van-de-dag/dora-tip-van-de-dag/leer-zelf-repareren-en-klussen/

Dit vind je misschien ook leuk...