GROENTE EN FRUIT ALS LOKKERTJE

TANTE DORA

Veel jonge mensen staan daar misschien niet zo bij stil, maar het is niet eens zo lang geleden, dat je bij supermarkten geen groente en fruit kon kopen. Die kocht je traditiegetrouw bij de groenteboer. Je ging eerst naar de supermarkt voor de melk, de eieren en het meel. En dan ging je daarna naar de groenteboer om groente en fruit te kopen, en naar de slager voor het vlees.

Dora groente en fruit

Aan het eind van de jaren zeventig begon Albert Heijn als eerste met de verkoop van groente en fruit. Het was een experiment, en veel analisten dachten dat het hele plan tot mislukken gedoemd was. Wie wilde er nu groente kopen in een supermarkt? Daar was de specialist immers veel beter in?

Kom bij ons!

Maar de supermarkten dachten anders. Als je de klant met goedkope groente en fruit kon lokken, dan bleef hij langer in je winkel, om daar ook andere, en méér producten te kopen. Kom naar ons, want bij ons kosten de druiven en de andijvie minder dan bij de groenteboer. Doe al je boodschappen lekker in onze zaak, en vergeet die groenteman. Ga niet meer weg, maar besteed al je geld bij ons, leken ze te zeggen.

Vanaf het moment dat groente en fruit in supermarkten werden verkocht, werden ze vaak ver onder de kostprijs aangeboden. De supermarkteigenaar maakte een verlies op de groenteafdeling, maar omdat de klant in zijn winkel bleef en er al zijn boodschappen deed, viel de winst over het geheel positief uit. Goedkope groente en fruit werden een lokkertje om klanten te trekken. En de gespecialiseerde groentewinkels? Zij gingen failliet.

groente man met paard en wagen

In een halve eeuw is er weinig veranderd. Supermarkten proberen nog steeds klanten te lokken met groente en fruit op of zelfs onder de kostprijs. Het verschil is alleen, dat inmiddels alle supermarkten dat fanatiek doen. De onderlinge concurrentie is moordend, en een supermarkt die niet regelmatig stunt met groente en fruit, zal uiteindelijk veel klanten verliezen. Daarom loont het als consument de moeite om goed de foldertjes te bestuderen, of om op internet naar aanbiedingen te zoeken. Koop het ene bij de ene, en het andere bij de andere supermarkt.

Loop een straatje om

Koop waar mogelijk alleen aanbiedingen, en loop of fiets er desnoods een paar straatjes voor om. Het loont de moeite. Want goedkope groente en fruit blijft een lokkertje. Maar de consument is slimmer geworden: hij blijft niet hangen in die ene winkel waar toevallig de spruitjes belachelijk goedkoop zijn. Hij gaat naar de winkel waar de spruitjes goedkoop zijn, en daarna naar de winkel waar de perssinaasappelen en de peren in de aanbieding zijn. De consument laat zich tegenwoordig heel selectief lokken. En dat is heel slim, van die consument.

LEES MEER:   De supermarkt is wereldkampioen klanten lokken, ook met een uitgekiende indeling van de winkel:

http://www.dora-besparen.nl/dora-gedachte-van-de-dag/slimme-indeling/

Uiteindelijk kopen we alleen nog maar aanbiedingen, lijkt het:

http://www.dora-besparen.nl/dora-gedachte-van-de-dag/kopen-we-alleen-nog-maar-aanbiedingen/

Dit vind je misschien ook leuk...