HET IS HET HELE JAAR DOOR SALE

Afgelopen vrijdag was het in de VS en in Groot-Brittannië ‘Black Friday’. In die landen wordt uitgebreid het dankfeest voor de oogst gevierd: Thanksgiving. De dag daarna openen veel winkels traditiegetrouw met een grote uitverkoop met scherpe prijzen: Black Friday. Dat gaat gepaard met enorme mensenmassa’s, die zich na de opening van de winkel door de deuropening persen, en met elkaar op de vuist gaan over de vraag wie die spotgoedkope Playstation het eerst beethad.

dora-uitverkoop-run

Hoewel sommige Nederlandse winkelbedrijven sinds enige tijd ook een soort Black Friday organiseren, is het in ons land (nog) niet zo erg aangeslagen. Wat niet wil zeggen, dat het in Nederland vroeger ook niet voorkwam, dat mensen een nacht lang in een slaapzak op de stoep van een elektronicawinkel bivakkeerden, om die enkele belachelijk laag afgeprijsde kleurentelevisie te bemachtigen.

Streng

Dat was in de tijd dat het woord ‘uitverkoop’ nog werd gebruikt, in plaats van het tegenwoordig gebruikelijke ‘Sale’. Uitverkopen waren beperkt tot een aantal streng aangehouden perioden, meestal in het voorjaar, de zomer en de herfst. Buiten die perioden mochten winkeliers hun waren niet afprijzen, om de gewone handel door het jaar heen niet voortdurend in de war te sturen. Er was maar één uitverkoop, en iedereen deed dan mee.

Jaren geleden is dat strenge beleid van beperkte uitverkopen losgelaten. Nu mag je het hele jaar uitverkopen, als je dat wil. In vrijwel alle winkelstraten in ons land zijn dan ook het hele jaar door uitverkoopbordjes tegen de etalageruiten geplakt. Sorry: sale-bordjes. ‘Uitverkoop’ klinkt zo negatief. ‘Sale’ is hipper. En wie wil er nu niet hip zijn, in hip Nederland.

dora-uitverkoop-vecht

Hebbedingetje

Achteraf kun je constateren, dat die bijna constante uitverkoopstemming in de winkelstraten inderdaad de gewone verkopen drukt. Hoewel de klanten niet meer in slaapzakken op de stoep wachten op de koopjes, en vrijwel niemand meer om een leuk hebbedingetje op de vuist gaat, is de lokroep van een afgeprijsd artikel nog steeds sterk.

Zo sterk, dat sommige kledingbedrijven voor weinig geld speciale flutkleding uit China importeren, om die als zogenaamd afgeprijsde kleding tijdens de sale in de rekken te hangen. De suggestie dat iets goed en dus duur was, en nu nog steeds goed maar veel goedkoper, is en blijft een lokkertje. Zelfs als het uiteindelijk goedkope rommel blijkt te zijn.

zomersale

Tip van tante Dora: blijf je ogen open houden, als ergens ‘Sale’ op de deur geplakt is. Maar kijk ook of het echt afgeprijsde kleding is, desnoods met doorgestreepte oude prijskaartjes en al, en hoed je voor speciaal ingevoerde namaak uitverkoop. En laat je niet gek maken. Nu de uitverkoop het hele jaar duurt, is de verleiding groot om het hele jaar door uitverkopen af te lopen, ‘omdat het zo goedkoop is’. ‘Omdat het zo goedkoop is’ is eigenlijk nooit een goede reden om iets te kopen. Als het goedkoop is, en je hebt het echt heel erg nodig, dan kan het een motief zijn om wel toe te tasten. Als je na het tot-tien-tellen nog steeds vindt dat je het moet kopen. Doe dan maar.

LEES MEER:   Je kunt ook veel geld besparen door de goedkope plekjes in jouw stad eens in kaart te brengen:

http://www.dora-besparen.nl/gedachte-van-de-dag/inventariseer-de-goedkope-plekjes-in-jouw-stad/

Dit vind je misschien ook leuk...