HET LIJKT HEEL VEEL (MAAR IS IN WERKELIJKHEID VEEL MINDER)

Als mensen iets kopen, dan willen ze graag heel veel voor heel weinig geld. Logisch. Niet alle fabrikanten willen jou dat plezier doen. In plaats daarvan doén ze heel gul, maar bedonderen ze je waar je bij staat. Je koopt iets dat meer líjkt dan het is. Eigenlijk bedrog, dus. Maar wel een vorm van bedrog die al heel gewoon gevonden wordt. Voorbeelden? Hier zijn er een aantal:

• Fabrikanten van lichaamsverzorgingsproducten doen het al tientallen jaren. Als je het gemiddelde dag- of nachtcrèmepotje zou doorzagen, dan zou je zien dat het grootste deel van het potje gevuld is met lucht. De crème zit in een kleiner potje, dat wordt omhuld door een veel grotere pot. Jij denkt dat de pot die je aan de buitenkant ziet tot op de bodem gevuld is met dagcrème. Totdat je na een korte tijd smeren al op de bodem van het inzetpotje bent aangeland.

• Ook bij andere producten wordt dit optische bedrog toegepast. Dan koop je een grote doos met ontbijtgranen, maar als je de doos openmaakt, blijkt er een zak met cornflakes in te zitten die de doos maar voor driekwart (en soms zelfs maar voor de helft) vult. Tip: let niet op de grootte van de doos, maar op het gewicht dat op de doos is afgedrukt, en vergelijk dat met de prijs.

• Wat fabrikanten ook doodleuk doen: de prijs handhaven, maar de vertrouwde verpakking een maatje kleiner maken. De klant denkt het hem bekende product te kopen, maar heeft niet in de gaten dat er bijvoorbeeld tien procent minder inzit. Tenzij hij het etiket leest, maar de fabrikant vertrouwt erop dat de meeste mensen dat toch niet doen.

• Vooral in de uitverkooptijd hangen de rekken in de kledingwinkels vol met zogenaamd afgeprijsde kledingstukken. In werkelijkheid zijn het kleren van mindere kwaliteit, die in grote aantallen in Aziatische naaiateliers zijn gemaakt, speciaal voor de uitverkoop. De prijs die je betaalt is laag, omdat de kleding goedkoop en slecht gemaakt is, van mindere kwaliteit stoffen. En dus niet wat je van een uitverkoop mag verwachten: goede kleding, die is afgeprijsd omdat de winkelier ervan af wil.

Waarom doen producenten en winkeliers dit? Omdat ze geld willen verdienen over de rug van de consument. Zo zit de wereld van tegenwoordig in elkaar. Vecht terug en houd je ogen open. Bewustwording, heet dat.

LEES MEER: Wat wel echt goedkoop is: goede tweedehands spullen:

HOE HERKEN JE GOEDE TWEEDEHANDS KLEDING?

Dit vind je misschien ook leuk...