HUP, LAAD MAAR VOL!

Toen in de jaren vijftig van de vorige eeuw ook in ons land de eerste supermarkten hun deuren openden, konden klanten hun boodschappen in een mandje van draadstaal doen. Daarmee ging je naar de kassa. Zo’n mandje was niet veel groter dan een middenmaat boodschappentas, en dus snel vol. Bovendien hing het ding zwaar te wezen aan je arm: nog een reden om hem niet te vol te doen.

Uiteraard waren de winkeliers er niet blij mee dat hun klanten boodschappen lieten liggen, omdat het mandje zo zwaar te tillen was. Dus zetten ze een supersized jumbo boodschappenmand op wieltjes. Zo was het winkelwagentje geboren. Je hoefde niet langer zwaar te tillen, en in een winkelwagentje pasten veel meer boodschappen dan in een mandje.

Devies

Lekker veel boodschappen mee naar de kassa, dat was het devies. Je gebruikte het winkelmandje hooguit nog voor de echt kleine inkopen, voor de dingen die je vergeten was en nog even snel wilde kopen. Maar zo’n winkelwagen is ook zowat. Soms kom je in de supermarkt nauwelijks vooruit, omdat al die bakbeesten van wagentjes de weg versperren. Dan toch maar liever een mandje?

Nee, geen mandje, vond de winkelier. Dus ontwikkelde hij een soort hybride plastic mand op wielen. Je houdt toch het idee van een snel en wendbaar winkelmandje, maar door er kleine wieltjes onder te zetten, hoef je hem niet te dragen. Dus kun je toch meer boodschappen met je meeslepen. Netjes!

Moeizaam

Winkelmandjes en winkelwagentjes zijn erop gericht om jou meer boodschappen te laten doen. Geen moeizaam tillen en sjouwen, maar moeiteloos rijden en volladen. En die schattige kinderwinkelwagentjes zijn natuurlijk ook een valkuil van de eerste orde. Het kind gaat zich meteen partner voelen van zijn winkelende moeder, en ‘helpt’ haar graag door om allerlei artikelen te zeuren, die niet op mama’s lijstje stonden. Tel uit je winst.

Het is soms goed om je te realiseren hoe uitgekookt de marketingstrategieën van supermarkten zijn. Bijvoorbeeld door jou een grote winkelbak op wielen aan te bieden, waarin je lekker veel spullen zonder krachtsinspanning naar de kassa en naar je fietstassen kunt karren. Zie hoe slim er rekening wordt gehouden met jouw hebzucht en gemakzucht. Wees niet hebzuchtig en gemakzuchtig, en winkel alleen met een boodschappenlijstje. En bedenk dat zo’n winkelwagentje niet tot de rand vol hoeft te zijn, om de kassa te mogen passeren.

LEES MEER:   Vraag ook altijd een kassabonnetje, en reken de boel na:

http://www.dora-besparen.nl/gedachte-van-de-dag/vraag-altijd-een-kassabonnetje/

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *