LAAT JE NIET OPZETTELIJK BEDONDEREN MET DURE EN ONDOORZICHTIGE PRODUCTEN
Bijna iedereen heeft er wel eens mee te maken: ondoorzichtige producten. Een reisbureau werft met een goedkope vliegreis voor ongelofelijk weinig geld, en ‘vergeet’ de klant te vertellen dat er nog een heleboel nevenkosten bijkomen, die het feitelijke kaartje soms dubbel zo duur maken. Dat ‘vergeten’ gaat niet per ongeluk. Met opzet wordt de klant voor de gek gehouden, en niet goed geïnformeerd.
Dat gebeurt ook bij andere deals. Bij telefoonabonnementen of abonnementen voor speciale kanalen en media op je computer of mobiel, bijvoorbeeld. Ook de wirwar van de OV-chipkaart zorgt ervoor dat mensen de weg kwijtraken, en niet in de gaten hebben dat ze het geld van onterecht afgeschreven ritten kunnen terugvragen. Veel bedrijven hullen hun producten in een dichte mist, waar de consument in verdwaalt, en uiteindelijk teveel betaalt of te weinig terugkrijgt.
Manager
Nogmaals: die dichte mist rond producten is geen toeval. Het heeft er niets mee te maken dat een manager ergens heeft zitten slapen. Integendeel: de managers zijn helder wakker, als ze dergelijke producten maken. Al die verdwaalde klanten en hun verdwenen geld zorgen voor de winst van de onderneming. Let wel: winst, zonder dat daarvoor een tegenprestatie hoeft te worden geleverd. Pure winst dus, honderd procent.
Wie de recente bankencrisis een beetje heeft gevolgd, weet hoe het werkt. Eerst worden bijvoorbeeld waardeloze hypotheken willens en wetens verstrekt aan mensen die een dergelijk groot bedrag nooit kunnen terugbetalen. Vervolgens worden die waardeloze, niet meer inbare hypotheken in een ondoorzichtig ‘product’ verpakt, dat met ronkende beoordelingen door omgekochte, frauduleuze analisten voor veel geld aan nietsvermoedende instituten en instellingen worden verkocht, als een ‘zekere belegging’. Als het misgaat, zijn de risico’s voor de koper. Eigen schuld, dikke bult.
Het lijkt inmiddels de gewoonste zaak van de wereld te zijn geworden: het met opzet bedonderen van goedgelovige klanten, om daar onsmakelijk rijk van te worden. Er wordt weleens schande van gesproken, maar niemand doet er wat aan. Strakke regelgeving en strenge controle zouden helpen, maar in onze globale samenleving is dat lastig te doen. Wat in het ene land niet mag, is in het andere land wel toegelaten. Hoe breng je die tegenstellingen bij elkaar?
Regels helpen
Gelukkig zijn advertenties met te lage nepprijzen voor vliegreizen in ons land inmiddels verboden. Regels helpen dus wel. Voor het overige loont het de moeite, als de consument zijn ogen en oren goed open houdt. Blijf vragen, of je het zo allemaal begrepen hebt. En als je het nog steeds niet snapt, of als je merkt dat een medewerker een dikke, ondoordringbare mist rond zijn product zit te blazen, koop het product dan niet. Als een verkoper niet kan uitleggen wat het allemaal kost, en wat je voor dat geld precies krijgt, dan is de kans groot dat je bedonderd wordt. Ga niet op dergelijke voorstellen in, en bespaar jezelf een boel narigheid. En veel geld.
LEES MEER: De reclame belooft je soms een perfecte wereld, die in werkelijkheid niet bestaat:
http://www.dora-besparen.nl/gedachte-van-de-dag/reclame-belooft-je-een-perfecte-wereld/