LEUKE KLEINE MANNETJES, REUSACHTIGE WINSTEN

Wie op Facebook of andere social media zit, ziet in de loop van de tijd behoorlijk wat ‘modes’ langskomen. Een half jaar geleden deelde iedereen de grappige en wijze spreuken van de Minions, die eigenwijze gele mannetjes met duikbril. Er kwamen films uit, er was een website, en al gauw kon je ook overal broodtrommeltjes, drinkflessen, T-shirts en kinderfietsbellen kopen met afbeeldingen van Minions. Natuurlijk wilden jouw kinderen die hebben!

dora-geel-mannetje

Zulke modes lijken heel spontaan. Er is toevallig een leuke film, en omdat iedereen het een leuke film vindt, bedenkt iemand dat het misschien een leuk idee is om een T-shirt met zo’n grappig figuurtje te bedrukken. ‘Wat een goed idee heb jij ineens, zeg!’, zegt een ander, en zo komen er ineens heel spontaan T-shirts op de markt.

Bedrukte broodtrommels

Er is tegenwoordig niet zoveel spontaans aan bedrukte broodtrommels en T-shirts. Een halve eeuw geleden kwam dat wel voor. Dan was er een jeugdserie op de televisie die zo goed aansloeg, dat iedereen een ridderpak of een model van een vliegmachine uit de serie wilde hebben. Dat kwam er in tweede instantie bij. Dat gaat tegenwoordig anders. Tegenwoordig wordt er een hele marketingstrategie opgezet, waarbij van tevoren zoveel mogelijk activiteiten worden bedacht om aan de film of de serie veel geld te verdienen.

Op zich is er niets mis mee, als jij of je (klein)kinderen gekke gele mannetjes met maffe duikbrillen leuk vinden. En wie zou je kind geen drinkfles misgunnen, waarop die gele mannetjes staan afgebeeld? Maar bedenk wel, dat iemand heel lang van tevoren heeft bedacht, dat heel veel pappa’s en mamma’s hun kinderen graag een drinkfles met zo’n mannetje willen geven. Zekers als het kind er voortdurend om vraagt, omdat het met opa en oma naar de film is geweest. Dus trek jij je portemonnee, samen met nog honderd miljoen andere ouders. Tel uit de miljoenenwinst van de bedenkers.

dora reclame

Snap dat je eigenlijk gemanipuleerd wordt, bij heel veel van dergelijke, schijnbaar onschuldige films en series. Je kunt meteen naar de winkel lopen. Of je kunt, wat één van onze lezers ooit vertelde, van lege closetrollen, gele verf en wat restjes karton en plastic je eigen gele mannetjes met duikbril maken. De instructies staan zelfs op YouTube. Zo doe je mee aan de trend, maar laat je jouw portemonnee niet helemaal leegtrekken door wat nu in de mode is.

Indianen

We zien de laatste tijd veel minder gele mannetjes, dus de mode zal wel grotendeels voorbij zijn. De nieuwigheid gaat er immers snel af, zeker op internet. De laatste weken zien we veel wijsheden van Indianen op Facebook. Voorlopig lijkt het spontaan en echt. Tot iemand ook hier iets aan lijkt te gaan verdienen. Want voor niets gaat de zon op, met of zonder duikbril.

LEES MEER:   Met een stuk karton en wat verf kun je jouw eigen wereld maken:

http://www.dora-besparen.nl/tip-van-de-dag/een-stukje-karton-is-overal-goed-voor/

 

Dit vind je misschien ook leuk...