LIEVER EEN GOEDE DIENSTVERLENING DAN EEN DURE GLOSSY

Nog even, dan ploffen ze weer in de brievenbus: de reclamefolders van de zorgverzekeraars, die ons proberen los te weken van de zorgverzekeraar die we tot nu toe hadden. Bij de een kun je bijna gratis fitnessen, de ander biedt allerlei hippe extraatjes aan. Wie de kleine lettertjes leest, komt snel tot de conclusie dat de premies nauwelijks verschillen, en dat de echt lage premies gepaard gaan met allerlei onverwachte addertjes onder het gras. Zonde van het geld, al die reclame. Dat geld kan beter gebruikt worden voor het verlagen van de premies, lijkt ons.

dora-brievenbus

Maar ook andere bedrijven en organisaties geven geld uit aan zaken waar je het nut van kunt betwijfelen. Zoals het regelmatig versturen tijdschriften aan huurders, kopers of cliënten. Er zijn banken die in glossy magazines vertellen wat ze allemaal voor hun klanten doen. Er zijn woningbouwverenigingen die kleurige tijdschriften vullen met wetenswaardigheden over hun werk. En de NS informeert abonnementhouders over voordelige stedentripjes en andere leuke dingen in een blad met kortingsbonnen.

Journalisten

Voor al die (soms dikke) tijdschriften is een redactie nodig, moeten journalisten , fotografen en grafisch ontwerpers worden ingeschakeld. De bladen moeten worden gedrukt, klaargemaakt voor verzending, en worden verstuurd of bezorgd. Het kost fortuinen, die niet worden gebruikt voor de zaken waar het echt over zou moeten gaan, bij deze bedrijven. Waarom wordt al dat geld niet aangewend om goede woningen te bouwen en te onderhouden, de treinen storingvrij op tijd te laten rijden, of spaarders een goede rente te geven?

Een halve eeuw geleden hadden banken, de NS of woningbouwverenigingen geen tijdschriften voor hun klanten. Dat was niet nodig. Als ze hun klanten echt iets wilden laten weten, dan stuurden ze je een brief met informatie. Maar de laatste kwart eeuw voelen veel bedrijven zich naakt zonder professionele public relations. De wereld moet en zal kennismaken met hun vaak opgepoetste imago, zodat ze kunnen laten zien hoe goed ze zijn. Eigenlijk kloppen de heren en dames directieleden zich hiermee op de borst. Zonder een tetterende corporate identity zijn al hun bonussen immers nauwelijks te verdedigen.

tijdschriften

Jongens, laat die dure tijdschriften maar thuis. Ze worden amper gelezen, kosten bakken met geld, en dragen nauwelijks bij tot een betere dienstverlening. Een bedrijf kan laten zien wat het kan, door te doen wat het beloofd heeft. Daar heb je geen dikke, dure glossy voor nodig.

LEES MEER:   Als je dan toch tijdschriften krijgt, kun je ze misschien ruilen met je buren:

http://www.dora-besparen.nl/gedachte-van-de-dag/dora-gedachte-van-de-dag/ruil-kranten-en-tijdschriften/

 

Dit vind je misschien ook leuk...