MAAK BEZWAAR!
Als een uitkeringsinstantie jou onterecht kort of op een oneerlijke manier onder druk zet, als een gemeenteambtenaar jou onheus behandelt, of als een ziekenhuis of zorgverzekeraar jou dingen laat betalen, waarvan jij denkt dat ze onterecht zijn: MAAK BEZWAAR! Zeg dat je het niet eens bent met de beslissing, en laat niet over je lopen.
Als je zwart op wit hebt, hetzij in een brief of als mail, dat er een (in jouw ogen) foute of onterechte beslissing is genomen, kun je bezwaar maken. De meeste gemeenten en instellingen hebben een officiële klachtenprocedure. Als een instantie jou telefonisch wil afschepen met een simpel: ‘ja, dit keer hebben we de rekening wel goed opgemaakt’, vraag dan om een officiële reactie. Laat de instantie een brief sturen, die exact uitlegt waarom ze de, in jouw ogen onjuiste, beslissing hebben genomen. Ga er daarna punt voor punt op in, en weerleg de redenatie, als je dat kunt.
Eng
Als je dat in je eentje eng of moeilijk vindt, zoek dan met die brief de plaatselijke sociale dienst op, en vraag hulp. Bij dergelijke hulpdiensten zijn ze vaak dol op het uitpluizen en weerleggen van misplaatste ambtelijke brieven. De medewerkers kunnen je helpen bij het schrijven van een klacht of een antwoordbrief, en je advies geven over het te volgen traject. Als het een zeer serieuze kwestie is, kunnen ze je zelfs verwijzen naar een (sociaal) advocaat, die jouw zaak pro deo juridisch een duw in de goede richting kan geven.
Dat klinkt eng, en het vraagt een boel werk. Maar omdat het eng en ingewikkeld is, gaan veel instanties ervan uit dat jij toch geen bezwaar maakt. Ze denken dat jij alles van ze slikt, omdat zij nu eenmaal de moeilijke brieven schrijven, en jij soms maar half begrijpt wat ze bedoelen. Ze denken dat jij je laat intimideren. Doe dat niet! Vaak is de mening van een ambtenaar ook maar een mening, die zich prima laat veranderen. In jouw voordeel, wel te verstaan. Vaak gaat het om geld, jouw geld.
Er is geen garantie dat je een zaak zomaar even wint. Misschien hebben de ambtenaren en instellingen in tweede instantie toch gelijk. Maar als je klaagt, dan zijn ze in ieder geval gedwongen om het jou een keer goed uit te leggen. Voor de ambtenaar kan dat ook een dierbaar leermomentje zijn. Als je niet klaagt, weet je zeker dat ze over je heen lopen. Dat ze je misschien een vervelend lastpak vinden, dat moet je maar voor lief nemen. Als je in je recht staat, moet je de titel ‘vervelend lastpak’ maar als een eretitel opvatten. REAGEER! MAAK BEZWAAR!
LEES MEER: Niks geen hangmat: een uitkering is hard werken:
http://www.dora-besparen.nl/gedachte-van-de-dag/een-uitkering-is-hard-werken/