TWEE VOOR DE PRIJS VAN ÉÉN?
In plaats van een enkel artikel goedkoper te maken, wikkelen discounters graag vijf flessen shampoo in een krimpfolietje, en roepen: vijf voor de prijs van vier! Dat klinkt heel goedkoop, maar je moet wel heel lang en heel vies haar hebben, wil je het product binnen een redelijke termijn opgebruiken. Dat kan de discounter natuurlijk niets schelen. Als jij maar lekker (te) veel koopt van zijn producten, gelokt door (schijnbaar) heel veel korting, dan is de middenstander al snel tevreden.
Twee-voor-de-prijs-van-één-aanbiedingen lijken dikwijls voordeliger, dan ze in werkelijkheid zijn. Wanneer heb je wel wat aan die bulkaanbiedingen, en wanneer niet? We helpen je op weg met een aantal strategische vragen:
- Is het een product dat je normaal ook gebruikt? Dan weet je zeker dat je het een goed product vindt, het telkens gebruikt, en dat het altijd op komt. Als je veel van iets koopt dat je niet kent, dan is de kans op teleurstelling groot, en wordt de aankoop misschien een flinke miskoop in veelvoud.
- Krijg je het spul binnen een half jaar op? Bij een discountdrogist waren ooit vijf flessen redelijk dure shampoo voor de helft van de prijs te koop. Ze zaten in een krimpfolietje, dus je moest ze echt alle vijf kopen. Tenzij je vier tienerdochters hebt met heel lang haar dat ze drie keer in de week wassen, raak je echter nauwelijks door die vijf flessen heen. Het waren vijf flessen van dezelfde soort shampoo, dus gebruik je over twee jaar nog steeds datzelfde product. Misschien heb je ondertussen zin in een andere shampoo, maar helaas: je hebt nog een pakhuis vol. Tel tot tien en koop niet!
- Is het een product dat nergens anders zo goedkoop te krijgen is? Veel verzorgingsproducten zoals bepaalde merken tandenborstels zijn vrijwel continue ergens goedkoop in de aanbieding, de ene keer bij de ene drogist, de andere keer bij de andere drogist, of in een supermarkt. Dan loont een grote aanschaf in één keer nauwelijks de moeite. Pas als je aangenaam verrast wordt door de aanbieding van een zelden afgeprijsde artikel, en als je het product ook echt gebruikt, loont het de moeite om er voordelig meer van te kopen.
- Is hetzelfde product veel goedkoper te krijgen als huismerk? Als een afgeprijsd artikel van een bekend A-merk net zo duur of duurder is dan een huismerk voor de volle poet, en zeker als dat huismerk net zo goed is als het bekende merk, dan kun je beter kiezen voor het huismerk. Veel conserven of frisdranken van bekende merken zijn eigenlijk al veel te duur, onder andere door de enorme reclamekosten die ervoor moeten worden gemaakt. Dan levert een kwantumkorting financieel nauwelijks iets op. Ons advies is: laat het dan lekker staan, zelfs als je er twee voor de prijs van één krijgt.
Als je in een winkel een te gekke kwantumkorting ziet, vraag je dan eerst af of je er echt zoveel van nodig hebt. Als je daar nog niet helemaal zeker van bent, tel dan tot tien. Als de koopimpuls dan nog niet weg is, kun je misschien overwegen om het te kopen. Dus als twee netten perssinaasappelen te koop zijn voor de prijs van één net, én als je elke dag een vol glas versgeperst sinaasappelsap bij je ontbijt drinkt, dan loont het misschien de moeite. Als jij en je gezinsleden liever een kopje thee bij hun ontbijt drinken, koop die overdosis perssinaasappelen dan niet.
LEES MEER: Als je dan toch een te gekke aanbieding ziet, houd die dan niet voor jezelf, maar deel ‘m:
http://www.dora-besparen.nl/gedachte-van-de-dag/een-mooie-aanbieding-maak-een-bespaarselfie-en-deel/