WAT IS HET NUT VAN WARMETRUIENDAG?

Gisteren werd de jaarlijkse Warmetruiendag gehouden. Misschien had je al de hele dag een warme trui aan, vanwege de pooltemperaturen overdag? Heel fijn, maar dat is niet genoeg. De bedoeling van Warmetruiendag is, dat je een warme trui aantrekt EN de verwarming een paar graden lager zet. Want onderzoek heeft aangetoond dat je 6% energie bespaart, per graad dat je de verwarming lager zet. Daarmee bespaar je dus ook 6% CO2, en dat is fijn voor het milieu.

dora-warmetruiendag

Uiteraard is de Warmetruiendag vooral symbolisch bedoeld. Met een paar graden minder op de thermostaat, en dat dan ook nog slechts een dag, gaan we de problemen van de klimaatverandering niet oplossen. De warme trui is een grappig symbool van de ernst waarmee we het probleem zouden moeten aanpakken.

Initiatief

De Warmetruiendag is een initiatief van het Klimaatverbond Nederland, een organisatie die er alles aan doet om het bewustzijn rond de klimaatverandering in ons land op de kaart te zetten. Maar de hoofdsponsor is energiemaatschappij Greenchoise. Greenchoice is een maatschappij die doet in schone energie, bij voorkeur opgewekt uit hernieuwbare bronnen. Het lijkt in eerste instantie normaal, dat zo’n milieubewuste maatschappij ons oproept om de thermostaat een graadje lager te zetten. Maar eigenlijk is het een beetje vreemd.

Het verdienmodel van een energiemaatschappij is en blijft, om zoveel mogelijk energie aan zijn klanten te verkopen. Hoe meer verkochte energie, hoe hoger de winsten, en hoe beter het met de maatschappij gaat. Een energiemaatschappij heeft het liefste dat je jouw woning opstookt tot 23 graden, terwijl je de deuren en ramen wijd open zet. Niks dikke trui: in je blote bast zul je door je huis lopen, terwijl het buiten vriest dat het kraakt!

dora-breien-3

Het gaat allemaal om imago. Een groene energiemaatschappij wil laten zien hoe groen hij is. Als dat betekent dat een klein, klimaatbewust gedeelte van de energieconsumenten een dag lang de verwarming lager zet, dan is de imagowinst belangrijker dan die paar centen die je minder verdient. Je staat er lekker groen op, als energiemaatschappij, en dat trekt nieuwe klanten.

Kastje

Er zijn wel meer energiemaatschappijen, die energiebesparing als imago hebben ontdekt. Ze geven je bijvoorbeeld een kastje aan de muur, waarmee je vanaf je iPhone met een speciale app de energiehuishouding in je woning kunt regelen. Al in de auto naar huis kun je eenvoudig doorgeven dat de verwarming aanspringt, zodat je bij thuiskomst in een behaaglijk huis komt. Of het kastje bemerkt dat er al enige tijd niemand thuis is, en schakelt zelf de verwarming lager.

Hartstikke handig, natuurlijk. Maar er zijn maar weinig mensen die werkelijk zo’n kastje nemen, terwijl de reclamefilmpjes voor de app en de apparatuur wel laten zien, hoe je als maatschappij meeleeft met de opwarmende planeet. Dat is goed voor je imago, en dat is goed voor de verkoop. Bovendien zenden de kastjes en de apps via het internet waardevolle informatie naar de energiemaatschappij, vaak zonder dat de consument het in de gaten heeft. De energiemaatschappij krijgt real time, de hele dag door, 24/7 informatie over jouw stookgedrag, over hoe vaak en hoe lang je van huis bent, en hoe jouw gezinssamenstelling is. Dat is erg waardevolle informatie, die de energiemaatschappij helpt om de bedrijfsvoering nog efficiënter te maken, en daarmee de winsten op te schroeven.

dora-warm-jasje

Energiemaatschappijen die jou willen helpen om minder energie te verbruiken zijn op z’n minst een beetje schijnheilig. Hun groene imago is hun goud waard, en ze hebben graag informatie over jouw thuissituatie, meer niet. Dat wil niet zeggen dat het geen zin heeft om de verwarming een graadje lager te zetten. Je bespaart er in ieder geval op jaarbasis 6% van je energie-uitgaven mee. Maar dat kun je ook zelf doen, uit gezond eigenbelang, zonder app. Daar kun je mee beginnen en ermee doorgaan, ook na de Warmetruiendag. Vandaag dus.

oude trui

LEES MEER:   Energie besparen is vooral een kwestie van gedrag:

http://www.dora-besparen.nl/gedachte-van-de-dag/energie-besparen-is-een-kwestie-van-gedrag/

 

Dit vind je misschien ook leuk...