BRANDT JE ACHTERLICHT NOG?
Tante Dora is een seizoensdier, dat weet je. Laatst keek ze na het zesuurjournaal naar buiten, en dacht: het wordt nu al donker. Tijd om weer aandacht te besteden aan de fietsverlichting! Voor je eigen veiligheid en voor de veiligheid van de andere weggebruikers. En om te voorkomen dat oom agent je op de bon slingert voor onverlicht fietsen (dat doen ze tegenwoordig weer). Daarom hier een bruikbare checklist, die je stap voor stap op het donkere fietsseizoen voorbereidt:
- Als je fietsverlichting wordt gevoed door batterijen, controleer dan of de batterijen nog genoeg stroom leveren. Vervang ze, als dat niet zo is.
- Als je verlichting wordt gevoed door een dynamo, kijk dan naar de bedrading van de verlichting. Mogelijk zit er iets los, of is een draadje door het schuren tegen een fietsband doorgesleten. Zet het draadje vast, of vervang de draad, en zorg ervoor dat hij in het vervolg niet meer kan doorslijten.
- Kijk naar de lampjes van de fietsverlichting. Vooral het lampje van het achterlicht kan kapot gaan, op het achterspatbord dat voortdurend overal tegenaan stoot. Vervangende lampjes zijn nog steeds volop te verkrijgen in de speciaalzaak, en in sommige warenhuizen.
- Soms loopt de dynamo stroef, of is helemaal vastgeroest. Zet de fiets op zijn kop, en spuit een heel klein beetje kruipolie of siliconenspray tussen het draaiwieltje en de behuizing van de dynamo. Zo draait het wieltje weer soepel en zorgt voor weinig wrijving. Soms is een drupje olie genoeg om een haperende fietsverlichting weer aan de gang te krijgen.
- Als het toch lastig wordt om het achterlicht via de dynamo te laten branden, vervang de dynamolamp door een lamp die werkt op batterijen. Zorg dan wel voor een goede kwaliteit. Die achterlichten aan een sleutelring die je aan je rugzak kunt klikken, daar heb je niets aan. Koop een stevig exemplaar, dat stevig is bevestigd, geen last heeft van regenwater, en die maar één enkele set batterijen per jaar nodig heeft.
Gewoon even doen, dan ben je er ook vanaf. En kun je veilig de donkere nacht in, zonder levensgevaarlijke brokken te maken.
LEES MEER: Laat je fiets vooral niet helemaal verroesten (het hoeft niet):
http://www.dora-besparen.nl/tip-van-de-dag/onderhoud-reparatie/laat-je-fiets-niet-roodroesten-2/
Ik roep het ook dagelijks tegen de kinderen: zorg dat je fietslampen het goed doen. Zeker op het platteland waar weinig licht is, is het anders supergevaarlijk.