EEN TWEEDE LEVEN VOOR GEKKE GROENTEN

Vorig jaar besteedden we in de nieuwsbrief aandacht aan een aantal bedrijven, dat het weggooien van goed voedsel wil voorkomen, door van de groentekneusjes iets lekkers of nuttigs te maken. Ook een vorm van besparen, want de hoeveelheid prima eten die elk jaar wordt weggegooid is immens. Vaak omdat er een deukje of een kronkel in zit, meer niet. We willen je vandaag die hergebruikende bedrijven nog eens voorstellen. Ook een beetje om je te inspireren:

  • Kromkommer   Zoals de naam al aangeeft, heeft Kromkommer zich tot doel gesteld om ‘kromme’ groenten te redden van de afvalhoop. Wereldwijd wordt zo’n 30% van het geteelde voedsel verspild. Voor een deel wordt de verspilling veroorzaakt, doordat de consument rechte komkommers en perfecte paprika’s verlangt. De vreemd gevormde groenten en fruit worden weggegooid. Terwijl er niets mis mee is. Kromkommer kookt soep van de kneusjes, die ze in zakken verkoopt. Lees meer: https://www.kromkommer.com/
  • Buitenbeentjes   Ook Albert Heijn heeft zich ontfermd over kromme groenten, onder de noemer Buitenbeentjes. AH verkoopt kilozakken met misvormde appels, peren, paprika’s en komkommers, en tweekilozakken met kronkelige peentjes. Verder kun je bij AH voordelig dozen met diverse vervormde groenten kopen. Op de site van Albert Heijn is een aparte pagina gewijd aan de Buitenbeentjes, compleet met recepten: https://www.ah.nl/buitenbeentjes Overigens worden er ook in andere supermarkten en in Turkse toko’s ‘minder mooie’ groenten verkocht, zonder dat die apart worden benoemd. Soms vind je bij winkels als Aldi voordelige zakken met stoplicht-paprika’s (rood, geel en groen), waarvan de rode paprika bijvoorbeeld nog een beetje groen is, en de groene paprika een beetje kleiner dan de andere twee. Eigenlijk zijn die goedkope stoplicht-paprika’s altijd enigszins kneuzerige paprika’s. Je ziet: de groenteboer verspilt al minder dan je denkt.
  • BeeBlue   Het in Amsterdam gevestigde BeeBlue omschrijft zichzelf als een ‘ondernemerscollectief dat producten en diensten ontwikkelt met positieve impact op samenleving, natuur en economie’. Dat klinkt ingewikkeld, maar BeeBlue is eigenlijk een soort laboratorium, waar enthousiaste zoekers voortdurend oplossingen proberen te vinden voor verspilling van voedsel en andere grondstoffen. De producten die BeeBlue aanbiedt, zijn daar een voorbeeld van. Zo brouwt BeeBlue bier van oud brood, als vervanger van mout, en maakt het een soort scrubzeep van koffiedik en sinaasappelschillen, afvalproducten van de voedingsmiddelenindustrie. Lees meer over BeeBlue: http://www.wearebeeblue.com/
  • Rescued   Voedsel kan ook worden omgewerkt tot niet eetbare producten. Het Nederlandse bedrijf Rescued maakt onder andere sfeerlichten uit afgewerkt frituurvet, en lampenkappen uit koffiedik en afval van uien. Geloof je het niet? Kijk zelf: https://www.rescued.nl/

Uiteraard zijn bovenstaande initiatieven niet de hele oplossing voor alle voedselverspilling. Maar dergelijke bedrijven met hun leuke en lekkere producten geven ons gewone mensen wel een oppepper, om in ons eigen privéleventjes meer te letten op de kansen, ook van dingen die op het eerste gezicht niets lijken. Dat is bijna een soort levensfilosofie, vind je niet?

LEES MEER:   En dan heb je ook nog ‘upcycling’, wat eigenlijk een vorm van doe-het-zelf recycling is. Lees er alles over:

http://www.dora-besparen.nl/tip-van-de-dag/upcycling-doe-het-zelf-recycling/

 

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. johmar schreef:

    Ik blijf het gek vinden dat er reclame voor gemaakt moet worden, groentes die niet aan de norm van de huidige consument voldoen. Mijn ouders hadden een moestuin en daar kwamen gekke groentes ook ruimschoots voor, al vonden wij ze totaal niet gek. Eten gaat voor mij over smaak en of een komkommer nu recht of krom is aan de smaak doet dat niets af.