WAAROM GEEN KLOPBOORMACHINE VOOR MOEDER?

Het zal weinigen ontgaan zijn dat het alweer gauw Moederdag is. Parfumerieën, kledingzaken en wellness-bedrijven lokken de pappa’s en de kinderen naar hun sites, om maar zoveel mogelijk moederliefde te kopen. Advertenties zijn er veel van. Een lekker zeepje, een doos chocolade, sexy ondergoed, handige hulpjes voor de keukenprinses en heel, heel veel bloemen: volgens de Nederlandse winkeliers en dan vooral die op internet dit jaar, is dat wat Mamma wil.

Waarom zie je nooit een reclame voor een kekke klopboormachine voor Moederdag? Of grappige roze werkschoenen met stalen neus, een steeksleutelset, of een stoer lederen barbecueschort met coupenaad van boven? Moeder doet blijkbaar alleen in bloemetjes, lekkere geurtjes en elektrische krultangen. Iedereen wordt boos over stereotypen, over Zwarte Piet en over toiletten die alleen voor mannen en vrouwen zijn. Maar iedereen vindt het oké dat grootwinkelbedrijven louter poeslieve poezeldingetjes aan Mamma wil verkopen.

Misschien een mooie les, die ons leert dat commerciële bedrijven graag werken met clichés, waardoor dergelijke clichés ook weer worden bevestigd. Zodat meisjes denken dat ze zich niet mogen bemoeien met dingen die iets met een werkbank of met techniek te maken hebben. Misschien moeten moeders voortaan gewoon van tevoren zeggen: ik wil een klopboormachine voor Moederdag, en ik ga ‘m gebruiken ook! Als je durft, natuurlijk. Die chocolaatjes en lekkere luchten kun je het hele jaar door zelf wel kopen.

LEES MEER: Een handige Mamma kan ook alles repareren (dat kun je leren!):

ZELF REPAREREN KUN JE LEREN

Dit vind je misschien ook leuk...