RECLAME BELOOFT JE EEN PERFECTE WERELD

Bij veel Nederlanders plofte deze week weer de Ikea-catalogus op de deurmat. Met een harde plof, wel te verstaan, want het is een dik boek. Echt een boek om eens ’s avonds met een kopje thee op de bank door te bladeren. Ikea zou het fijn vinden als je op de bank door hun catalogus bladert, daarom hebben ze er zo’n rijk geïllustreerd boek van gemaakt. Al bladerend zie je hun nieuwste meubelcollectie. Maar op vrijwel alle foto’s zie je ook mensen temidden van al dat Zweedse design. Succesvolle, mooie mensen, schijnbaar met mooie levens.

Dora reclame 2

De Ikea-catalogus is een prima voorbeeld van modern, succesvol reclame maken. Natuurlijk staat in zo’n gids ook het product afgebeeld. Maar door de mooie mensen en de welvarende en relaxte setting, worden die producten verweven met een ideaal beeld van wat de consument zou willen zijn. Wie door de Ikea-catalogus bladert, kijkt stiekem mee in levens, die wij allemaal wel zouden willen leven. Als je voor zo’n interessant leven Ikea-meubels moet kopen, dan moet dat maar.

Fotomodellen

Natuurlijk staan de meubels in de gids vaak niet in echte woningen, maar in fotostudio’s, en zijn de gelukkige gezinnetjes aan de Knødeflød-tafel gewoon fotomodellen, die voor de fotoshoot zijn ingehuurd. Dat zie je (bijna) niet, want alle foto’s zijn tot in de kleinste details in elkaar gezet, inclusief de quasi toevallig op het bed gegooide trui. Allemaal van tevoren bedacht.

Ikea is niet het enige bedrijf dat ons zijn spullen verkoopt, door rond zijn meubelen een mooi verhaal te maken. Als een autofabriek een nieuw model auto wil verkopen, dan zie je het ding niet in de file staan, of geparkeerd in een buitenwijkje van een provinciestad. Dan zie je die auto moeiteloos zoeven over perfecte wegen in een leeg sprookjeslandschap. Geen file, geen andere weggebruikers, geen stoplichten: moeiteloos rijden, als in een droom. Zo wil elke automobilist wel autorijden. Oké, dan moet je eerst even die auto kopen.

Dora Reckitts Blauw

Honderd jaar geleden probeerden reclames ons nog te overtuigen dat hun product het beste was. ‘Koop dit of dat, want door de speciale constructie gaat het langer mee dan het product van de concurrent.’ Tegenwoordig worden artikelen niet vaak meer zo rechtstreeks aangeprezen, met uitzondering van scheermesjes en andere verzorgingsproducten misschien. De reclamemaker maakt liever een soort sfeer, waarin de consument het gevoel heeft dat zijn hele leven beter wordt (namelijk zoals in het filmpje of op de foto), als hij of zij het product koopt. Je koopt meer een gevoel, dan een ding.

Knusse woonkeukens

Het is een heel effectieve manier van promotie. Thee is thee, een warme drank, meer niet. Maar als je in een reclamefilmpje telkens weer heel gezellige mensen in heel knusse woonkeukens warme, dampende thee laat drinken, terwijl ze er heel intiem bij glimlachen en zichtbaar intens gelukkig zijn, dan legt jouw onderbewustzijn een link tussen de thee, en jezelf fijn voelen. Om jezelf fijn te voelen, heb je die thee nodig. Dus ga je de volgende dag zo’n doos theezakjes kopen. Om je fijn te voelen.

Het is goed om je ervan bewust te zijn, hoe reclamemakers jou een perfecte, altijd gelukkige wereld voorschotelen, die vaak weinig te maken heeft met het dagelijkse gedoe in jouw eigen leven. En dan heel slim dat product in die fijne wereld plaatsen, alsof jouw geluk afhangt van het kopen van dat artikel. Als je de truukjes gaat doorzien, zul je uiteindelijk minder in de reclame-valkuil vallen. Dan begin je zelf keuzes te maken, puur op basis van de vraag, of je iets wel of niet nodig hebt. Zo bespaar je geld, door gewoon helder te blijven denken.

dora reclame

Probeer het eens. En zolang je die Ikea-catalogus toch hebt, kun je er net zo goed doorheen bladeren, op je designbankje met zo’n oergezellige kop thee. Je kunt immers ook kijken zonder te kopen.

LEES MEER:   Sommige reclames zijn eigenlijk een vorm van verspilling:

http://www.dora-besparen.nl/gedachte-van-de-dag/dora-gedachte-van-de-dag/reclames-zorgverzekeraars-zijn-niet-de-enige-verspilling/

 

Dit vind je misschien ook leuk...