WAAROM DAT DURE A-MERK?

Gisteren stond in de media, dat de Nederlandse consument meetbaar meer geld uitgeeft in de supermarkt. Het gaat goed met de economie, schijnt het. Er werd meteen bij vermeld, dat steeds meer mensen overstappen van de anonieme eigen merken, naar de bekende A-merken. Alsof de consument denkt: ach, nu het zo goed gaat, gun ik mijzelf de luxe van dat fantastische A-merk. Om mezelf te verwennen.

dora reclame

Dat is toch jammer, vinden de eigenwijsjes van tante Dora. Want veel A-merken zijn helemaal niet beter dan de eigen merken van de supermarkt. Ze zijn wel vrijwel altijd duurder. Dat heeft een aantal redenen:

  • Het A-merk onderscheidt zich van andere merken, doordat het bekend is. En het is bekend, omdat er heel veel reclame voor wordt gemaakt. Op radio, televisie, internet en in de krant wordt je aandacht gevraagd voor het hippe product. Je wordt lekker gemaakt om het te kopen. Maar al die advertenties kosten handen vol geld. Die kosten verhaalt de producent op jou, als koper. Met andere woorden: het product van het A-merk wordt duurder dan nodig. Waarmee helemaal niet gezegd is, dat het ook beter is. Veel huismerken doen niet onder voor de bekende namen. Maar zij hoeven geen reclame te maken. Ze staan goed en goedkoop te wezen, vaak op de onderste plank. Even bukken, en je bespaart soms euro’s.
  • Vaak zijn A-merken voortdurend aan het vernieuwen. Nieuwe smaken, nieuwe ingrediënten: het moet allemaal onderzocht worden in dure laboratoria. Dat onderzoek kost veel geld. Vaak om weer een nieuw toetje of olijk zoutje te produceren, waar niemand op zit te wachten. Soms ontwikkelen de luxe merken toch iets dat de moeite waard is. Wacht dan gewoon: de huismerken nemen dergelijke producten snel over, voor een fractie van de prijs van het A-merk.

dora-supermarkt

De greep naar het A-merk is dus een greep naar de vertrouwde luxe die we kennen van de reclame. Zoals gezegd: het is een dure en onnodige greep. Natuurlijk moet je het helemaal zelf weten, als je feitelijk teveel geld uitgeeft voor een product. Maar als je de verleiding kunt weerstaan, en toch het goedkopere spul op de onderste plank koopt, dan kan je dat per gezin per jaar zeker honderden, en als je het een beetje slim doet, zelfs duizenden euro’s schelen. Voor dat geld kun je weer iets anders doen, zelfs als je genoeg verdient. Bijvoorbeeld een extra vakantietje nemen, of de wasmachine vervangen.

Als je moet rondkomen van erg weinig geld, dan kun je sowieso beter huismerken kopen. Het scheelt je zoveel geld, dat je het niet kunt negeren. Tel uit je winst, letterlijk: reken eens uit wat dat sjieke A-merk kost, in vergelijking met de goedkopere tegenhanger. En reken vervolgens uit, wat je jaarlijks bespaart door het huismerk te kopen. Het huismerk dat meestal niet of nauwelijks slechter is dan merk A. Voor je het weet, heb je jezelf overtuigd om voortaan te bukken.

Dora reclame plakker

LEES MEER:   Een dubbeltje besparen per dag, is € 36,50 per jaar:

http://www.dora-besparen.nl/gedachte-van-de-dag/overwegingen/een-dubbeltje-per-dag-is-3650-euro-per-jaar/

Dit vind je misschien ook leuk...