EEN UITKERING IS HARD WERKEN

TANTE DORA

Wie nog nooit rechtstreeks met het fenomeen ‘uitkering’ te maken heeft gehad, weet vaak niet hoe ingewikkeld het ontvangen ervan is. Veel mensen denken dat bijvoorbeeld mensen in de bijstand lui in de hangmat hangen, terwijl het geld elke maand moeiteloos op hun rekening wordt gestort. Niets is minder waar: het ontvangen en het blijven ontvangen van een uitkering is hard en moeilijk werk.

Dora formulieren

Je krijgt een uitkering niet zomaar, je moet ‘m aanvragen. Dat gaat met een heleboel papierwerk gepaard. Denk daarbij aan formulieren die niet alleen juist moeten worden ingevuld (dus geen fouten maken, want anders word je gekort!), maar waarbij ook hele pakken kopietjes van bankrekeningen, sollicitatiebrieven en andere bijlagen moeten worden gevoegd. Echt waar: er zijn van die formulieren waar je anderhalve werkdag mee bezig bent om alles in te vullen en bij elkaar te zoeken. En als de uitkeringsinstantie een vergissing maakt of de brief zoek raakt, dan kun je fijn opnieuw beginnen.

Kwijtschelding

Het is niet alleen het aanvraagformulier voor de uitkering zelf, dat je moet invullen. Voor huurtoeslag en zorgtoeslag moeten ook formulieren worden ingevuld, net als voor de kwijtschelding van de lokale belastingen en heffingen, voor kortingspassen en voor aanvullende financiële ondersteuning. En als je chronisch ziek bent, dan komt er nog een hele lading formulieren bij, soms voor de meest onbenullige dingen.

Wie van een minimum moet rondkomen, kan zich eigenlijk niet veroorloven om die toeslagen en kwijtscheldingen NIET aan te vragen. Het gaat letterlijk om het overleven. Dus zwoeg je weer een hele dag om een lastig formulier in te vullen, hang je een uur in de wachtstand bij de telefonische helpdesk, of trekt je een nummertje in de wachtkamer van de sociale dienst, waar je de rest van de ochtend op je beurt wacht.

Dora verlanglijstje 1

Als je dat kunt, ten minste. Niet iedereen weet de weg in de jungle van regelingen en aanvraagformulieren. Veel gemeenten bieden hulp bij het invullen van formulieren, maar niet elke gemeente is daar even bedreven in. En niet iedereen die recht heeft op financiële bijstand weet goed de weg naar de hulpverleners te vinden. En doet zichzelf daardoor onbedoeld tekort.

Oerwoud van regelingen?

Zou het anders moeten, zou het anders kunnen? Misschien zou het oerwoud van regelingen uitgedund kunnen worden? Misschien zou er structureel meer hulp bij het invullen en aanvragen kunnen worden geboden? Misschien zou een enkel loket voor alle vragen en informatie kunnen helpen? Hoe dan ook: een uitkering aanvragen en ontvangen gaat beslist niet vanzelf. Je moet er veel tijd in investeren, ontelbare frustraties verdragen, en voortdurend op je tellen passen. Want bij de minste geringste kink in de kabel komt je financiële overleven in gevaar. Dus is het invullen van die formulieren ook nog een enigszins beangstigende en intimiderende bezigheid. Daar staan te weinig mensen (en politici en beleidsmakers) bij stil.

LEES MEER: En vooral: schaam je nergens voor! Ga ervan uit dat het jouw ‘schuld’ niet is, dat je nu formulieren moet invullen:

http://www.dora-besparen.nl/gedachte-van-de-dag/schaam-je-nergens-voor/

Dit vind je misschien ook leuk...