LOFLIED OP DE BESCHEIDEN SINAASAPPEL

In een ver verleden waren sinaasappels een luxefruit, samen met bananen. Tegenwoordig behoren sinaasappels en perssinaasappelen tot de goedkoopste fruitsoorten die er zijn, zeker als je naar het gewicht kijkt. Zo’n netje oranje dingen is niet alleen gezond en zit vol vitamine C, maar er kunnen heel veel verschillende zaken mee worden gedaan. Tante Dora somt een paar gebruiksmogelijkheden op, om jouw gezondheid een plezier te doen:

• Een paar sinaasappeltjes uitpersen, bijvoorbeeld om sap bij je ontbijt te drinken, is een gemakkelijke en snelle manier om het goede van de vrucht tot je te nemen. Je moet het sap wel zo snel mogelijk opdrinken, want mettertijd vervliegt de vitamine C, en houd je alleen een verfrissend drankje over. De huisarts van tante Dora bezwoer al vele jaren geleden: ‘Zouden vooral oudere mensen maar elke dag een vers geperst glaasje sinaasappelsap bij hun ontbijt drinken, dat zou zoveel in hun gezondheid schelen!’ Sindsdien is tante Dora een echte sinaasappelsapdrinker.

• Met vers sinaasappelsap en stukjes sinaasappel kun je simpele yoghurt tot een lekkernij omtoveren. Zelfgemaakte desserts met sinaasappel zijn lekker fris én gezond.

• In onze lijst met Dora-recepten staan diverse warme en koude gerechten die met sinaasappelsap worden bereid. Bij vlees en bij Aziatische gerechten zorgt de appelsien voor een frisse, vruchtige noot.

• In het komende warme seizoen zijn cocktails en longdrinks de feestelijke dorstlessers. Die kunnen overigens ook goed zonder alcohol. Sinaasappelsap is de basis voor heel veel bijzondere drankjes, en een cocktail met een sinaasappelpartje aan de rand van het glas geeft zelfs een simpel glaasje een flinke dosis klasse.

• Een sliert sinaasappelschil in een karaf met koud water geeft aan het water een apart smaakje. Gebruik daarvoor wel onbehandelde, gifvrije sinaasappelschil, zou Neef Groen zeggen. Sinaasappelschil kun je ook prima gebruiken voor het aromatiseren van een goede bak thee.

Sinaasappelen zijn echte wonderdoeners, in de keuken en voor je gezondheid. Ondanks hun oranje kleur doen ze niet opzichtig, en zijn voor weinig geld te bekomen. Haal ze in huis, die appelsienen.

LEES MEER: Lekker, die kip met sinaasappel en honing. En niet moeilijk te maken:

KIP MET APPELSIEN, HONING EN TIJM

Dit vind je misschien ook leuk...

3 reacties

  1. Nicole Orriëns schreef:

    Ik drink dagelijks graag een glas versgeperst sinaasappelsap, maar ik heb begrepen dat dit toch niet zo gezond is als ik dacht vanwege de suiker die erin zit. Je kunt blijkbaar dan beter gewoon een sinaasappel eten.

    • Neef M schreef:

      Alle fruit bevat suiker: sinaasappels, druiven, appelen, aardbeien, alle fruit. De enige manier om geen suiker uit fruit te eten, is om geen fruit te eten. En dat is geen goed plan. Bovendien bevat een sinaasappel die je uit de hand eet net zoveel suiker als het sap van een uitgeperst exemplaar. Fruitsuiker is niet slecht, het hoort bij fruit. De 25 geraffineerde suikerklontjes in een grote fles cola: die zijn slecht.

  2. "Hanneke" schreef:

    Geperst sinaasappelsap is minder gezond dan een hele sinaasappel, omdat er minder vezels inzitten. Maar het is altijd beter dan géén sinaasappel – en ik denk altijd dat mijn eigen sinaasappelsap: “geperst” met de staafmixer, en dan alles, dus inclusief pulp, opdrinken, nog wel meevalt…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *