WORDT REIZEN TE INGEWIKKELD VOOR OUDEREN?

Twaalf jaar geleden, in 2005 gingen de eerste proeven met de OV-chipkaart van start. Vanaf 2009 werd de strippenkaart stapsgewijs afgebouwd, om in 2011 definitief te verdwijnen. Sinds 2012 is de OV-chipkaart in het hele land te gebruiken. En inmiddels gebruiken we alleen nog maar deze kaart-met-inbouwcomputer om te reizen. Reuze handig en erg snel. Maar er zijn misschien ook nadelen?

Dora ouderen op reis 1

Wie (pak weg) tien jaar geleden met het openbaar vervoer ging, zat regelmatig met hoogbejaarden in bus of trein. Die konden op het station een kaartje kopen aan een loket of in een redelijk gebruiksvriendelijke automaat. En voor bus en tram was er de landelijk te gebruiken strippenkaart. Je zei waar je heen wilde, en de chauffeur stempelde de kaart af. Of je vouwde de kaart om en liet hem in een simpele automaat afstempelen.

Bos bloemen

Het valt ons al een hele tijd op, hoe weinig hoogbejaarde mensen nog gebruik maken van het openbaar vervoer. Je ziet ze nauwelijks meer, de senioren op weg naar kinderen of kleinkinderen, of met een bos bloemen onderweg naar een verjaardag. Wie tegenwoordig in een station rondkijkt, ziet erg weinig ouderen. Veel minder dan tien jaar geleden. Het is echt opvallend, des te meer omdat het aantal ouderen in onze samenleving verder toeneemt.

Weten de senioren de weg niet meer in de jungle die OV-chipkaart heet? Zijn ze onzeker, en durven ze niet meer? Hoe kun je anders het bijna verdwijnen van ouderen in de trein verklaren? Het is inmiddels meer dan vijf jaar geleden dat de OV-chipkaart in ons land de enige vervoerskaart werd. Misschien zouden reizigersorganisaties als Rover en ouderenorganisaties daar eens onderzoek naar moeten doen?

Dora ouderen op reis 2

Want als ouderen niet meer met het openbaar vervoer durven, dan is dat een ernstige inbreuk op hun leven. Ook voor de vervoerders is het vervelend, want veel potentiële reizigers blijven op deze manier thuis. Onderzoeken lijken te suggereren dat de vervoerders miljoenen verdienen aan reizigers die zijn vergeten uit te checken. Blijkbaar loont het, als de passagier het reizen ingewikkeld vindt. Maar als iedereen boven de 65 thuis blijft, omdat hij of zij het niet meer snapt, dan loop je daarmee als vervoerder een groeimarkt mis. Toch maar eens een onderzoekje doen?

LEES MEER:   Als je de OV-chipkaart snapt, dan kun je ook gemakkelijker goedkoop een dagje uit:

http://www.dora-besparen.nl/naar-buiten/een-dagje-uit/voordelig-een-dagje-uit/

 

Dit vind je misschien ook leuk...

3 reacties

  1. mieke schaddelee schreef:

    Dat weet ik wel zeker. Ik ken verschillende mensen die, doordat het zo ingewikkeld is, niet meer met de bus en vooral met de trein reizen. Ook mensen die redelijk met computers etc kunnen omgaan. En graag gereisd hebben. Een onpartijdig onderzoek zou zeker de moeite waard zijn.

  2. Haantje79 schreef:

    Naast ingewikkeld is het OV ook vreselijk duur geworden. De auto die ik rij is zeker op langere afstanden veel goedkoper, zelfs met parkeerkosten erbij. En met het verdwijnen van conducteurs op de trein is de service en veiligheid ook minder. En dan zijn er ook nog treinen waar geen toiletten aanwezig zijn. Vroeger was het beter, had je ook nog zo’n leuke koffiekar in de intercity’s. Het zou mij niet verbazen als na onderzoek blijkt dat ouderen inderdaad het OV mijden.

  3. Daagse dingen schreef:

    Het zou me niet verbazen dat daardoor de ouderen niet meer met OV reizen.
    Bejaard ben ik nog niet maar ook ik vind het niet makkelijk